19 лютий 2020

Антропологія св. Іринея

04.11.2019.

Антропологія святого Іринея − це ключ до розуміння його світогляду і богослів’я. Він розглядає людину як цільну єдність, в якій матеріальні і духовні начала існують невіддільно. Але в єдиному людському бутті розрізняються неначе три “полюси” − лух, душа і тіло. Таке розуміння людського буття називається трихотомією. Трихотомічний погляд на людину характерний для християнської антропології. (1Кор. 15,50). У багатьох отців Церкви можна знайти і дихитомічний підхід до людського буття − розрізняються тільки два поняття − душа і тіло. Таке розмежування близьке до антропології платонізму. Платоніки протиставляли душу і тіло, зв’язуючи їх з різними етичними реальностями: душу − з добрим началом, яка має спастися; тіло − з дурним началом, яке мааає загинути. У християнському Одкровенні етичне протиставлення між душею і тілом відсутнє. Людина розглядається як єдність душі і тіла, оскільки вони обоє творіння Божі, отже й хороші, тому що підкорені Духу Божому. Св. Іриней надає перевагу духу, який панує над тілом, душа ж рухливо розташовується між духом і тілом. Чим вище до духу піднімається душа, то людина все більше наближається до Бога. Коли ж душа опускається нижче, то людина все більше наближається (уподібнюється) до тварини. Дух не має чіткого розмежуваня між духом людини і Духом Божим. Висновок св. Іринея: − тільки цільна людина може бути в Бозі, а коли відсутнє тіло, то людина не може перебувати в Бозі.